Diversiteit in onderwijs

Met de huidige ontwikkelingen, waarbij scholen een eigen koers mogen varen en ouders een steeds bewustere keuze maken voor een specifieke school, vindt D66 dat er mogelijkheden moeten zijn voor scholen met een eigen onderwijsfilosofie en met eigen leermethoden. Hieronder valt ook het realiseren van meer beroepsonderwijs op MBO- en HBO niveau in kansrijke sectoren voor jongeren, bijvoorbeeld op het gebied van techniek. Onze stad van ongeveer 55.000 inwoners ziet nu haar jongvolwassenen na hun middelbare schooltijd verdwijnen naar elders. D66 is ook voor een uitbreiding van het Brede Schoolconcept. Steeds meer leerlingen van onze basisscholen maken enthousiast gebruik van de verlengde schooldag: ze doen aan sport, krijgen cultuurlessen of werken mee aan een project van H19. Wij zijn voor een aanbod van basisscholen met 52 weken per jaar onderwijs, dus ook een aanbod van onderwijs tijdens de vakanties.